Sunday, May 29, 2011

Rissoles


Semalam suami membelikan satu pek rissoles di Petronas berdekatan rumah. Ermmmm sedap sungguh. Saya pun apalagi dengan excitednya menggugel resepi ini. Memandangkan bahan-bahan yang ada di rumah tidak mencukupi, saya guna apa yang ada sahaja. Contoh : resepi asal guna susu segar untuk outer layer nya, tapi saya gantikan dengan susu tepung. Oleh kerana saya tidak menyimpan stok breadcrumb, saya buat sendiri dengan cara membakar beberapa keping roti putih sehingga garing kemudian dikisar (jangan sampai halus sangat, nanti jadi seperti tepung. Saya masukkan dalam zip-lock bag dan ketuk2 dengan rolling pin sampai berderai). Ok, di bawah ialah resepinya :

Bahan inti :
Lobak merah didadu kecil
Ubi kentang didadu kecil
Daging ayam kisar
Bawang putih ditumbuk
Serbuk lada hitam
Secubit garam
Minyak untuk menumis

Bahan outer layer :
Tepung gandum
Susu tepung atau susu segar
Sebiji telur
Secubit garam
Air secukupnya (jika menggunakan susu segar, tidak perlu guna air)

Lain-lain bahan :
Serbuk roti
Sebiji telur (dipukul)

Cara-cara membuat :
1. Bahan inti : Tumis bawang putih sehingga naik bau. Masukkan daging ayam kisar. Kemudian masukkan lobak merah dan ubi kentang. Tambah sedikit serbuk lada hitam. Perasakan dengan garam. Apabila lobak dan ubi kentang telah layu, bolehlah diangkat.

2. Bahan outer layer : Satukan kesemua bahan dalam mixing bowl. Pukul dengan whisk sehingga tiada ketulan. Tambah air jika perlu sehingga mencapai konsentrasi yang diperlukan (seperti adunan crepe/lempeng)

3. Panaskan kuali non-stick (bagus guna non-stick sebab tak perlu guna minyak). Sendukkan satu adunan batter dan dadar di atas kuali. Tidak perlu tebal, nipis sudah memadai. Tidak perlu juga biarkan adunan sampai berkerak seperti lempeng biasa. Tips : apabila adunan putih batter bertukar warna jernih, boleh terus angkat.

4. Sudukan inti ke atas adunan crepe. Gulung seperti membuat kuih ketayap. Celup dalam telur yang telah dipukul dan kemudian salutkan dengan serbuk roti dan goreng sehingga kekuninggan (gambar di atas terlebih goreng. Leka dengan kerja lain). Sesuai untuk hidangan sarapan pagi atau minum petang.

No comments:

Post a Comment