Wednesday, July 27, 2011

Kebesaran Allah

Mungkin entry kali ini ada persamaan dengan entry "my Breastfeeding Journey" sebelum ini. Tetapi entry kali ini ada sedikit perbezaan, bezanya ialah cara ia dilihat dari perspektif berbeza.

Saya melihat kepada penyusuan susu ibu dari segi kebesaran Allah. Menyusukan anak memberikan saya peluang untuk melihat kebesaran Allah yang Maha Luas. Mengajar saya erti tanggungjawab dan disiplin diri. Saya semakin menyedari ianya adalah anugerah Allah semata-mata, Dia berhak memberi kepada sesiapa yang Dia kehendaki dan sebaliknya.

Hari ini, saya mampu menyusukan Umar sehingga kini (26 bulan). Akan datang saya tak pasti andai adik Umar sebertuah abangnya. Sepanjang pengalaman saya, saya melihat ada rakan yang beremosi, sedikit mencemuh ibu lain yang tidak menyusukan anak sehingga mengguris hati ibu tersebut. Ada ibu yang seboleh mungkin tidak mahu menyusukan anak, 'kalau boleh mahu susu kering cepat2' menyebabkan saya hanya mampu mengurut dada mendengar kenyataan sedemikian!Ada ibu yang sangat suka meng'update' stok susu perahan pada setiap masa di blog peribadi, tidak pasti sama ada niat untuk memotivasikan diri sendiri atau orang lain atau ingin berlumba2 dengan ibu lain tanpa menyedari ada ibu yang rasa rendah diri kerana kurangnya susu mereka.

Saya sendiri bukan breast-fed kid. Mak hanya mampu menyusu badan saya selama 42 hari iaitu selama dalam pantang kerana Mak bekerja pada waktu itu. Saya dan kakak ditinggalkan di bawah jagaan nenek dan Mak dan Ayah hanya datang menjenguk pada hujung minggu. Akan tetapi apabila Umar dilahirkan, Mak menjadi penyokong no 1 penyusuan susu ibu. Mak benar2 nampak teruja. Berkali-kali dia menyuarakan rasa terkilan kerana ceteknya pengetahuan tentang susu ibu pada zamannya. Setiap kali ada saudara-mara atau rakan saya bersalin, Mak akan berkempen supaya menyusu hanya dengan susu ibu. Mak lebih cekap dalam pengendalian susu ibu berbanding saya. Mak bercadang ingin menjaga anak orang dan sudah tentu Mak ingin berkempen susu ibu kepada ibu anak-anak yang bakal dijaganya. Mak juga yang merayu agar saya tidak memberhentikan penyusuan selagi mana saya belum mengandung lagi.

Penyusuan menuntut pengorbanan yang bukan calang-calang. Jika saya kurang makan, susu akan kurang. Oleh itu saya makan tanpa 'skip' termasuk makan nasi semasa sesi makan malam. Kesannya berat saya bertambah 10 kg tetapi saya ketepikan kemahuan terhadap badan yang langsing demi anak.

Tuntutan tugas adakalanya memang mencabar iman. Saya akui agak tertekan dengan kerja tetapi saya terpaksa ketepikan rasa itu. Tertekan bermakna susu yang kurang. Saya memang 'berperang' dengan diri sendiri melawan rasa negatif yang kerap menjengah hati. Menyuarat yang panjang tidak memungkinkan saya mematuhi jadual pemerahan di pejabat. Alhamdulillah Allah mengilhamkan sekumpulan manusia untuk mencipta pam susu yang sangat convenient untuk ibu-ibu bekerja seperti yang dipunyai saya. Sambil menaip, saya mengepam. Sambil menikmati makan tengahari (kan saya tak boleh kurang makan?), saya mengepam.

Keadaan-keadaan ini menyebabkan saya merenung sejenak : sesuatu yang baik itu tidak datang bergolek. Allah sedang berkata : "Berusahalah!" kepada saya demi rezeki Nya yang halal lagi thoyyiban.

Saya memandang penyusuan susu ibu juga sebagai ujian buat diri saya yang kerdil. Setiap ujian yang Allah janjikan kemanisan di hujung jalan buat orang yang bersabar. Seperti yang pernah diceritakan sebelum ini, ada beberapa peristiwa berkaitan penyusuan yang membuktikan kasih sayang Allah kepada hambaNya yang berusaha :

1) Saya dipanggil menghadiri bengkel di Pulau Pinang selama 3 hari. Di hari terakhir, pihak hotel membenarkan late check out tetapi hanya kepada bilangan bilik yang terhad sahaja. Walaupun saya merayu supaya bilik saya dimasukkan dalam senarai kerana saya perlu fridge untuk simpan stok susu namun urusetia memberi keutamaan kepada bilik pegawai pengurusan tertinggi. Saya kecewa. Tetapi Allah Maha Mendengar. Ditakdirkan salah satu bilik ada masalah. Urusetia membenarkan bilik saya dimasukkan dalam senarai late check out..Alhamdulillah!Syukur

2) Minggu tersebut adalah minggu persidangan hakim. Pada malam pertama, Ketua Hakim menghoskan makan malam di kediamannya. Semua urusetia juga dijemput hadir. Tetapi maklumlah apabila melibatkan kumpulan hakim, ada protokol yang perlu dijaga menyebabkan sebahagian besar dari kami berat hati untuk hadir. Di saat yang lain seakan dipaksa hadir, ketua saya terus memberi kelonggaran kepada saya untuk tidak hadir tanpa saya membuka mulut. Alasan : saya menyusu bayi.

3) Juga di minggu persidangan hakim. Saya dilantik menjadi urusetia. Bilik untuk urusetia hanya dua sahaja diberi oleh hotel. Umar masih belum 6 bulan, saya tidak boleh tinggalkannya. Saya ambil bilik sendiri (bilik 6 bintang), semalaman berharga RM400++ tidak termasuk sarapan pagi. Saya habiskan RM500++ untuk bilik, makan dan minum suami (saya terpaksa pujuk suami). Keesokan hari (Isnin) saya mendapat surat kenaikan pangkat. Alhamdulillah!

Satu hari, dalam mesyuarat timbulnya perbincangan penempatan pegawai baru. Salah seorang pegawai mencadangkan pegawai baru lelaki ditempatkan sebilik dengan saya. Tetapi Pengerusi (Big Boss. Nota : seorang lelaki) yang mengetahui saya mengepam susu cepat2 membantah. Di 'smash' nya pencadang itu yang merupakan seorang wanita dengan berkata ' kamu perempuan pun tak paham...saya pulak yang paham'.. Saya hanya tersenyum. Terima kasih Dato' kerana memahami!

Saya tak nafikan penyusuan menuntut masa yang lebih. Bila anak menyusu tiada kerja rumah yang dapat dilakukan melainkan membaca (inilah masanya saya menghabiskan bacaan buku kegemaran). Oleh yang demikian, sokongan suami sangat penting. Suami harus ringan tulang membantu membuat kerja rumah. Saya dan suami sepakat, hal-hal baju dari membasuh baju kotor dan menyidainya sehingga menggosok baju adalah rutin suami. Juga membasuh pinggan. Kecuali melipat baju, hanya baju saya tidak dibenarkan orang lain yang lipat sebab saya cerewet melipat baju, setiap bucu harus tajam!

Apa pun susu ibu adalah anugerah Allah yang tidak ternilai. Sifirnya mudah : berusaha maka kita akan beroleh rezeki. Setiap ibu mampu menyusukan anak. Dengan syarat : harus berusaha. Menyusu sekerap mungkin, mempositifkan mental dan makan makanan berkhasiat adalah kunci kejayaan. Penyusuan menuntut pembelajaran berterusan, ia tidak berlaku secara automatik. Jika ibu MALAS iaitu malas memerah, malas atau rimas anak asyik melekat dengan kita maka gagallah penyusuan itu. Bersoraklah pengeluar susu formula.

Penyusuan adalah galakan Allah, disebut secara terang dalam Al Quran. Apabila Allah menggalakkan bermakna ia sesuatu yang amat baik, melakukannya mendapat ganjaran. Raihlah pahala itu wahai ibu-ibu sekelian!

No comments:

Post a Comment