Wednesday, January 2, 2013

Kenderaan Hidup


Gambar kredit kepada bornrich.com

Setiap manusia yang hidup di bumi ini mempunyai satu matlamat destinasi iaitu untuk hidup bahagia di dalam syurga di akhirat dan bertemu dengan Tuhan yang Satu. Kehidupan manusia di dunia ibarat sebuah perjalanan. Untuk menuju destinasi abadi semestinya perlukan kenderaan. Satu-satumya kenderaan yang dapat memandu manusia ke syurga ialah agama Islam..hanya ISLAM.

Manusia yang telah sedia menaiki kenderaan jenama ISLAM itu perlulah memandunya dengan baik, mengikuti segala peraturan penggunaan dalam manual yang dinamakan Al-Quran. Berhati-hati dengan kenderaan lain jenama BUKAN ISLAM, adakalanya ia menghormati kenderaan ISLAM, adakalanya ia dipandu mengikut kata hati yang melulu. Seandainya terjadi kemalangan sedang kita tetap patuh pada manualnya, insyaa Allah syahid lah kita.

Ada kala kemungkinan dalam situasi tak diduga, ia rosak. Contohnya dilanggar kenderaan lain. Tidak mengapa, kita boleh hantar kenderaan itu untuk diservis dengan cara merujuk kembali kepada manual bernama Al-Quran tersebut.

Kenderaan jenama ISLAM kita itu bertaraf kenderaan mewah iaitu besar, luas dan selesa. Maka janganlah sesekali lupa untuk menumpangkan orang yang tiada berkenderaan atau kenderaan BUKAN ISLAMnya rosak di tepi jalan. Moga-moga kita dipermudahkan untuk sampai ke destinasi abadi..Aminn

No comments:

Post a Comment