Tuesday, April 12, 2011

FB dan saya

"Kenapa?dan Kenapa?"

Begitulah saya diasak pertanyaan daripada seorang sahabat bila ditanya mengapa saya menutup akaun fb saya. Dahulu saya juga pemilik akaun fb tapi entah bagaimana tergerak hati untuk menutupnya pada Ramadhan yang lepas. Saya pasti ini semua hidayahNya, Alhamdulillah.

Kepada sahabat saya, inilah jawapannya :

Pertama saya tidak sanggup lagi wajah saya dipertontonkan kepada umum, secara sengaja. Saya takut akan mengundang fitnah yang lebih besar. Cukuplah wajah saya ditatap oleh suami sahaja. Takut-takut ada yang download, simpan lepas tu super impose sana sini..nauzubillah!Perkara yang sama juga saya tidak ingin berlaku kepada keluarga mahupun sahabat handai saya yang gambar mereka terpapar di akaun fb saya. Pada saya biarlah segala sisi peribadi saya kekal di tempatnya, tidak dibuka sesuka hati.

Mengenai persoalan tidak takut ke lost contact dengan kawan-kawan lama?Maaf, saya percaya jika sebuah persahabatan itu dibina atas landasan kejujuran dan ikhlas kerana Allah Taala , terpisah beribu batu pun takkan memutuskan persahabatan itu. Lagi pun inilah masanya utnuk mengenali siapa sahabat sebenar kita kan?

Semasa saya mempunyai FB, masa senggang saya banyak dihabiskan menghadap komputer. Jangan tipu jika saya katakan kita semua rasa teruja apabila status FB kita mendapat respon kan?Perasaannya 'ohhh...sungguh thrilled" bila status kita mengundang comment yang banyak. Makanya mulalah the ball keeps rolling, setiap saat dan ketika buka FB semata2 nak tengok siapa lagi yang respon. Sedangkan masa senggang itu sepatutnya diisi dengan ibadah, kerja-kerja rumahtangga, melayan kerenah anak-anak dan sebagainya.

Seterusnya, saya ingin menjaga hati saya daripada perasaan riak dan ujub. Riak dan ujub boleh timbul dari pelbagai perkara. Contohnya kalau kita post aksi anak-anak kita yang sangat comel lalu terpapar lah komen "wahhh...comelnya anak awak!" "he's so cute!" dan seumpama dengannya atau aksi kita berpakaian cantik lalu dipuji "cantiknya baju awak". Pernahkah kita terfikir apa perasaan ibu yang mempunyai anak cacat?Atau perasaan orang miskin yang pakaiannya compang camping? Apakah kita berbangga dengan nikmat anak comel dan pakaian indah lalu terdorong untuk ditonjolkan buat tatapan umum? Kuatkah iman kita untuk mengusir bisikan-bisikan halus yang menghembus riak dalam hati bila dipuji sedemikian rupa? Bagi saya TIDAK. Saya kenal diri saya, tahu tahap keimanan saya maka selagi mana ada jalan untuk mengusir bibit riak itu, InsyaAllah saya akan cuba mengikuti jalan itu.

Bagaimanapun saya tidak menafikan kebaikan yang dibawa oleh FB kepada masyarakat. FB mula diterima sebagai satu medium dakwah oleh para daei kontemporari. Jabatan-jabatan kerajaan juga mula menggunakan FB sebagai satu medium untuk menyampaikan perkhidmatan yang mudah kepada rakyat. Pemimpin-pemimpin politik mempergunakan FB sebagai jambatan mendekatkan komunikasi dengan rakyat dalam menyampaikan aspirasi mereka. Para peniaga juga menggunakan FB sebagai wadah peluasan empayar perniagaan mereka.

Walauapa pun pandangan dan pendapat, biarlah segala yang kita lakukan atas dasar kesederhanaan. Sederhana dalam bercakap, sederhana dalam berbelanja, sederhana dalam makan minum. Semoga apa jua kebaikan yang dilakukan menjadi ibadah melengkapkan kehidupan kita, InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment