Friday, March 18, 2011

Kelahiran

Esok, InsyaAllah jika diizinkan Allah untuk menyambung hayat, Umar akan berusia genap dua tahun. 2 tahun dah anak Mummy, pejam celik 2 tahun dah Mummy pegang title ibu, jawatan yang Mummy tak boleh resign sampai bila-bila.

Saat ini teringat momen-momen kelahiran Umar. Seawal saya disahkan mengandung, saya dan suami telah merancang nama anak. Jika lelaki, dinamakan Umar sempena tokoh yang saya kagumi Saidina Umar Al-Khattab dan Khalifah Umar bin Abdul Aziz. Jika perempuan dinamakan Nadra yang bermaksud keserian/berseri-seri.

Bermula saat itu, saya dan suami mula memanggil anak dengan kedua-dua nama tersebut berselang-seli walaupun setelah scan jantina 'ini Umar or Nadra?'. Rutin pemeriksaan saya hadiri, adakala saya bersendirian kerana suami tidak dapat pelepasan. Teringat semasa saya mengandung 8 bulan, saya memandu sendiri ke klinik. Sampai di klinik BP saya naik dan saya disuruh berehat sebentar. Seketika BP saya turun, dan saya katakan pada nurse mungkin sebab saya baru sampai, drive sendiri pulak tu. 'Awak masih drive?' tanya nurse, terkejut agaknya.

Saya disahkan ada GD (gestational diabetic). Kencing manis semasa mengandung....dalam ertikata lainnya. Doktor menyatakan saya tidak boleh overdue, takut baby besar. EDD saya ialah 19.3.2009. Jika belum juga rasa sakit menjelang tarikh EDD, kemungkinan besar saya akan diinduce.

Minggu terakhir kehamilan, saya diberi MC. Saya diminta datang dan masuk wad pada 18.3.2009. Sepanjang minggu MC tersebut, saya mop satu rumah, cuci kipas siling, banyakkan berjalan semata-mata untuk induce labor. Tapi si Umar nih seronok agaknya duduk dalam perut Mummy!Sikit pun takde tanda nak keluar!Minggu itu Ayah dan Mak beserta Adik telah sedia standby di rumah saya takut2 saya sakit bila suami bekerja.

18.3.2009

Setelah memastikan segala pakaian saya dan baby serta keperluan lain siap dimasukkan dalam beg, saya bersalam dengan Ayah dan Mak memohon restu dan doa agar kelahiran cucu mereka dipermudahkan. Jam 6 petang, saya dan suami menuju ke Hospital sepertimana diarahkan. Masih lagi tiada sebarang tanda untuk baby keluar!

Seperti biasa, fobia saya terhadap hospital datang sehingga menaikkan BP saya. Kasihan suami!Terpaksa tunggu 3 jam di kaunter pendaftaran sebelum saya dibenarkan ke wad untuk menunggu BP saya turun. Lega bila dapat masuk wad dalam pukul 9.30 malam. Suami tidak dibenarkan menunggu, mujur juga saya berkongsi bilik dengan 3 ibu yang baik hati. Beria2 saya salam, cium tangan suami memohon maaf dan restu. Bermulalah rutin tidur yang sengaja diganggu untuk check BP dan ECG.

19.3.2009

Akhirnya pada jam 6.00 pagi doktor memasukkan ubat induce. Setengah jam kemudian saya mula merasai contraction. Jam 10.00 pagi saya dengar bunyi 'dup!'. Rupanya air ketuban dah pecah dan disertai dengan darah...Alamakk...kembar darah ke?Orang kata kalau kembar darah...sakit!Doktor datang periksa dan bukaan saya ialah 4cm. Doktor kata saya perlu tunggu sehingga dapat cue dari labor hall yang buat masa tu tengah penuh dengan pesakit.

Jam 12.00 tengahari, suami datang melawat. Saya mengadu 'sakiittttttttt...sakitt sangat bangg......'. Saya pandang muka suami, di sebalik tenang dia mengakui dia rasa nak menangis tengok keadaan saya masa tu. Suami membaca Quran di sisi saya, berkali2 saya minta ampun dari suami. Suami usap dahi saya menyuruh saya bertenang. Saya akui, saat tuh saya dah tak boleh bertenang, mulut saya terkunci sebab terlalu sakit !"Ya Allah, sakitnya nak lahirkan seorang umatMu ini..". Tak dapat saya bayangkan kesakitannya, setahun lebih saya fobia nak bersalin. Saya difahamkan ada sebahagian ibu masih boleh berjalan2 walaupun contraction yang kerap tetapi tidak bagi saya!Saya langsung tidak dapat turun dari katil dek kerana kerap dan kuatnya contraction!Roommate saya yang dah berpengalaman bersalin kata 'macam nak bersalin dah'

Jam 3.30 petang, nurse masuk untuk beri ubat pada ibu2 yang lain. Sebaik terpandang kelibat nurse saya bertanya 'lambat lagi ke nurse nak masuk labor room?'..nurse bertanya 'awak dah sakit sangat ye?ada rasa baby nak keluar?'. Saya jawab 'Ya!'

Terus nurse tinggalkan ubat2 dan check bukaan saya. MasyaAllah!Dah 10 cm!bila2 baby boleh kuar!Nurse bergegas tolak katil saya di bilik prosedur bersebelahan wad. Doktor dan nurse lain dipanggil untuk bantuan. Saya tengok mereka kelam kabut sekali. Nurse sempat tanya doktor 'nak bawa dia naik labor room sekarang ke?' yang mana dijawab doktor sedikt menjerit 'tak payah!nanti dia bersalin dalam lif!'

10 minit kemudian, dengan hanya dua kali teran, lahirlah Umar bin Mohd Hafeez ke muka dunia. Alhamdulillah......mudah. Selepas dibersihkan, Umar dibawa kepada saya untuk disusukan. Alhamdulillah!Saya bersyukur dengan polisi hospital tersebut yang mesra Penyusuan Susu Ibu.

Bermula rutin saya sebagai seorang Ibu.

"Umar, dengarlah kata-kata Mummy..

Mummy tak minta anak Mummy menjadi budak pandai, selalu mendapat nombor satu dalam kelas. Tapi Mummy doa supaya anak Mummy menjadi orang beriman, berakhlak mulia, menjaga hubungan baik dengan Allah dan sesama manusia.

Umar, andai Allah perkenankan doa Mummy agar anak Mummy menjadi seperti dua tokoh yang Mummy kagumi itu, jadilah pemimpin yang amanah seperti mereka.

Mummy dan Papa akui bahawa kami bukanlah manusia sempurna tetapi kami berharap sepanjang kami memikul amanah mendidik anak-anak, secara tidak langsung kami mendidik diri sendiri menjadi contoh ikutan terbaik anak-anak.."

Jadikanlah kehadiranmu menyenangkan, kematianmu ditangisi.

Andai Mummy dan Papa pergi dahulu, jagalah adik-adikmu sebaiknya."





No comments:

Post a Comment