Monday, March 14, 2011

Pesan untuk sahabat

Dulu-dulu sebelum saya berkahwin, saya terfikir aku akan kahwin ke?Ada ke orang nak kat aku?

Saya tidak mempunyai boyfriend sejak zaman belajar. Dulu-dulu, zaman iman nipis terasa juga bila tengok kawan-kawan ber'couple'. Sesekali teringin juga nak keluar 'dating'. Macam-macam bermain di fikiran 'aku nih tak laku ke?tak cun ke takde sorang pun lelaki nak kat aku?'. Sampai terfikir bakal jadi andartu...oh tidakkkkkkkkk!Betapa advancednya pemikiran saya sampai saya dah buat plan B : ambil anak angkat kalau saya tak kahwin2 sebab ultimate aim saya ialah ada anak!

Akhirnya Allah menemukan jodoh saya dengan suami. Dikurniai seorang anak lelaki yang sangat lincah, tiada sebab untuk saya tidak merasa syukur.

Sesekali saya mendengar keluhan daripada rakan-rakan sekeliling yang masih belum bertemu jodoh. Pada pandangan mata kasar saya, mereka ini bukan tiada rupa (ada!), bukan tiada ilmu tetapi jodoh yang lambat.

Kepada kawan-kawan yang belum bertemu jodoh, janganlah kalian merasa bimbang seperti mana kebimbangan saya sebelum bertemu jodoh dahulu. Fokuskan kepada pembentukan akhlak diri yang baik, kerana kelak kalian akan menjadi ibu yang kuasa didikannya amat besar pada diri anak-anak. Naikkan harga diri kalian dengan meningkatkan tahap malu, kerana malu itu pakaian takwa.

Janganlah kamu merasa rendah diri kiranya kamu dipingit ibu bapa, kerana pingitan itulah yang menaikkan harga diri kamu. Janganlah kamu merasa terkongkong apabila keluar terpaksa diteman kerana kamu ibarat permata Habib Jewel, yang dikawal ketat setiap masa kerana nilainya yang begitu tinggi!

Usahlah kamu bimbang kerana jika kamu seorang yang baik, InsyaAllah jodoh kamu pun orang yang baik juga. Ya, memang kamu perlu usaha tetapi bukanlah dengan cara yang tidak sepatutnya. Janganlah kamu malu merisik perihal pemuda idaman kamu, risiklah dengan cara terhormat sepertimana Saiyidatina Khadijah merisik Nabi Muhammad SAW. Mana ada 'perigi cari timba'!Perigi itu kan dibuat dari batu konkrit, masakan boleh berjalan?

Janganlah kamu mempublisitikan diri kamu dengan sengaja mencipta kontroversi. Kelak orang akan jelak dengan kamu. Janganlah kamu mengenakan diskaun akan diri kamu dengan berpakaian tidak mengikut sunnah: terdedah aurat, berlebih-lebihan dalam perhiasan dan warna, memakai gelang kaki, tudung warna-warni berbonggol unta untuk menarik perhatian ajnabi. Tahukah kawan-kawan bahawa lelaki amat menyenangi perempuan pemalu?Tahukah kawan-kawan bahawa perempuan berpakaian sebegitu pada mereka perempuan kurang sifat malu?

Usahalah untuk memperbaiki diri, kelak InsyaAllah jodoh yang baik akan menyusul tiba.
Saat itu jangan lupa mengundang saya ke walimah kamu!

Wassalam

No comments:

Post a Comment