Sunday, June 26, 2011

Laksam

Percubaan pertama. Alhamdulillah menjadi!

Bahan laksam :
2 cawan tepung beras
1 sudu besar tepung gandum
3 cawan air
Secubit garam

Bahan kuah :
10 ulas bawang merah - dikisar
4 ulas bawang putih - dikisar
Seinci halia - dikisar
1 sudu besar lada hitam ditumbuk
Santan dari 2 biji kelapa
10 ekor ikan kembong
5 ulas asam keping
5 cawan air
Garam
Gula

Sambal cili :
10 tangkai cili kering
Garam

Bahan tabur :
2 kuntum bunga kantan
Secekak daun kesum
1 biji timun dihiris
1/4 biji kobis dihiris
5 tangkai kacang panjang dihiris

Cara-cara :
1. Untuk membuat laksam, campurkan kesemua bahan ke dalam mangkuk. Kacau sehingga tidak bergentel. Panaskan kukusan. Sediakan tutup periuk yang leper. Sapu permukaan tutup periuk dengan sedikit minyak untuk elak adunan melekat. Tuang bancuhan tepung rata-rata dan kukus. Gulung tepung dan potong apabila sudah sejuk.

2. Rebus ikan dengan 3 cawan air dan 3 keping asam keping hingga empuk. Sejukkan ikan. Asingkan isi dengan tulang. Isi ikan ditumbuk dan masukkan semula ke dalam air rebusan tadi. Tulang-tulang ikan dikisar dengan secawan air. Tapis pati ikan dan tuang ke dalam air rebusan tadi.

3. Masukkan bahan kisar ke dalam air rebusan. Tuangkan santan dan ditambah dengan baki air tadi. Masukkan lada hitam. Masukkan 2 keping asam gelugor. Masak sehingga kuah menggelegak. Perasakan dengan garam dan sedikit gula.

4. Untuk membuat sambal lada, rebus lada kering hingga lembut. Tumbuk hingga lumat dan perasakan dengan garam. Hidangkan dengan bahan tabur.

Tips :
1. Gulung tepung dengan pisau penyapu roti/batang sudu sementara ia masih panas. Dirikan tudung periuk setinggi 60 darjah dan gulung. Tepung akan menggulung dengan sendiri dan memudahkan proses penggulungan.

2. Untuk menambah kemanisan kuah, saya kisar lumat segenggam ikan bilis dan campurkan ke dalam kuah.

(Nota : saya teringat perbualan saya dengan suami di awal perkahwinan. Suami mengaku ibu mentua saya pada mulanya berhajat bermenantukan orang Kelantan juga. Tetapi sudah jodoh suami dengan saya yang bukan orang Kelantan. Sepanjang perkahwinan, saya berusaha mempelajari masakan Kelantan demi memenuhi selera suami. Alhamdulillah kebanyakan menjadi. Saya berharap untuk terus menambat hati suami dan mentua melalui masakan saya. Resepi ini khas didedikasikan untuk ibu mentua saya, Puan Che Saidah..:)

No comments:

Post a Comment