Friday, August 6, 2010

Doa di hari Jumaat

"Tiada apa yang lebih menggembirakan seorang ibu dan bapa apabila melihat anak kecilnya menunjukkan ciri-ciri hamba yang beriman"

Malam tadi ketika saya sedang bersiap-siap untuk bersolat jemaah Maghrib bersama suami, saya memerhatikan suami memberi arahan solat kepada Umar. Bermula dengan takbiratul ihram kemudian rukuk, sujud dan seterusnya duduk antara dua sujud/tahiyyat, Umar melakukannya dengan sempurna!Subhanallah Ya Allah!

Jari telunjuk comelnya juga siap dijungkit ke atas seperti gerakan ketika tasyahhud. comel!sgt comel!

Rasa nak menitik airmata melihatnya. Betullah kata2 ustaz Hasrizal 'anak selalu gagal mengikut arahan tetapi anak tak pernah gagal meniru'. Usaha kecil kami yang tidak pernah mengasingkan Umar di tempat lain ketika kami bersolat berbaloi. Ditambah pula dengan tunjuk ajar Atok yang merupakan ahli jemaah tetap Surat Al Furqan dan Surau Kg Repas. Di pagi yang mulia ini, Mummy dan Papa memanjatkan doa agar Umar membesar menjadi hamba yang beriman, supaya kelak dapat membasuh noda-noda kekotoran masyarakat yang jahil. Jadilah permata masyarakat ye nak?

Ya Allah,panjangkan lah usia kami berdua dalam keberkatanMu agar kami dapat menyempurnakan tanggungjawab mendidik anak-anak kami ke jalanMu. Andai kami pergi dahulu Ya Allah sebelum mukallafnya anak-anak kami, kami pohon agar letakkan anak kami di bawah tunjuk ajar hamba-hamba yang menyayangiMu Ya Allah.. Amin Ya Rabbal A'lamin

2 comments: