Sunday, January 29, 2012

Pencerahan

Sempat lagi minda saya melencong kepada perkara-perkara di luar lingkungan presentation saya di Bandung kelak. Antaranya penambahan pengetahuan tentang agama Baha'i dan juga fahaman Wahhabi. Cuma yang ingin saya highlight di sini ialah fahaman Wahhabi. Dalam banyak-banyak website, saya tertarik dengan yang satu ini ---->http://pondokhabib.wordpress.com/2011/07/09/sejarah-wahhabi/

Di dalam tulisan tersebut, saya tertarik dengan hadis yang dikemukakan oleh penulis. Petikan tulisan adalah seperti berikut :

" Diantaranya: Al-Bukhari rahimahullah meletakkan hadith ini dalam bab berjudul: Sabda Nabi Shollallahu Alaihi Wasallam: “Fitnah itu (datang) dari sebelah timur”. Kemudian, beliau meriwayatkan beberapa hadith, termasuklah doa Nabi Shollallahu Alaihi Wasallam dengan matan (lafaz):

اللهم بارك لنا في شامنا اللهم بارك لنا في يمننا، قالوا: يا رسول الله! وفي نجدنا، قال: اللهم بارك لنا في شامنا اللهم بارك لنا في يمننا، قالوا: يا رسول الله! وفي نجدنا، فأظنه قال في الثالثة: هناك الزلازل والفتن وبها يطلع قرن الشيطان.
Maksudnya: “Ya Allah Ya Tuhanku! Berkatilah negeri Syam kami, Ya Allah Ya Tuhanku! berkatilah negeri Yaman kami”. Mereka (para Sahabat) berkata: “Wahai Rasulullah! (Doakanlah) juga untuk negeri Najd kami”. Baginda (terus) berdoa: “Ya Allah Ya Tuhanku! Berkatilah negeri Syam kami, Ya Allah Ya Tuhanku! Berkatilah negeri Yaman kami”. Mereka (para Sahabat) berkata: “Wahai Rasulullah! (Doakanlah) juga untuk negeri Najd kami”.

“Akan keluar dari arah timur segolongan manusia yang membaca Al-Qur’an namun tidak sampai melewati kerongkongan mereka (tidak sampai ke hati), mereka keluar dari agama seperti anak panah keluar dari busurnya, mereka tidak akan mampu kembali seperti anak panah yang tidak akan kembali ketempatnya, tanda-tanda mereka ialah bercukur (Gundul/Botak).” (HR Bukhari no 7123, Juz 6 hal 20748). Hadis ini juga diriwayatkan oleh Ahmad, Ibnu Majah, Abu Daud, dan Ibnu Hibban"

( Kredit kepada blog pondokhabib,wordpress.com )

Bagi mengukuhkan pengetahuan, saya berbincang dengan suami mengenai pengetahuan baru saya. Saya membacakan hadis tersebut kepada suami. Lantas dibalas oleh suami :

"Tengok, Nabi SAW tak sebut pun tentang negeri Najd, tempat lahir fahaman Wahhabi (maksud beliau : Nabi SAW tak mendoakan keberkatan negeri Najd). Bayangkan kalau Nabi SAW sebut, tentu golongan Wahhabi akan kata mereka setaraf/sealiran dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah"

Ting!Serta-merta saya mendapat insight.

Serta-merta minda saya bercambah lagi. Oh no!Not now!




No comments:

Post a Comment