Sunday, January 15, 2012

Ikhlas

Dada Azzahra semakin sesak. Nafasnya dirasakan semakin pendek. Demam yang menyerang dua hari yang lepas tak juga kebah-kebah. Sedangkan peperiksaan akhir Semester 1 tinggal dua hari sahaja lagi!

Dalam pada itu, beliau masih sempat mencuri masa menjengah FB batchnya. Tertera di status sahabat2 yang masih belum lengkap notanya dan meminta bantuan daripada rakan. Mata Azzahra tertancap pada satu ruangan komen. Sahabatnya Elia sangat ingin membantu tetapi kemampuan agak terbatas kerana semua nota dalam bentuk tulisan tangan dan kemungkinan sukar dibaca. Sekonyong-konyong Azzahra mendapat ilham. Tiba-tiba perasaan kasihan dan semangat ingin membantu membuak2 mengisi ruang dadanya yang semput tadi. Azzahra bingkas mencapai fail subjek Technique and Process. Diselak satu persatu helaian yang tercangkuk kemas dan akhirnya "Alhamdulillah!Ada!" nota yang diminta sahabatnya yang dalam kesusahan.

Sedar beliau tidak punya banyak masa, beliau meminta jasa baik suami, Hifdzi untuk mengimbas semua nota tersebut. Tanpa banyak soal, sang suami yang baik hati mula melakukan seperti yang dipinta. Sesekali terdengar rengusan sang suami akan printer yang bermasalah hingga menyukarkan pekerjaan. Sesekali beliau memahami sang suami mula diserang putus asa.

Perlahan-lahan didekatinya sang suami lalu bertanya dengan nada yang lembut "Abang, mau tak kalau abang diberi pahala jihad kerana membantu orang jihad?Besar kan?bukan kah orang yang sedang belajar ilmu Allah sedang berjihad?". Hifdzi terdiam. Beliau mula sedar rengusan tidak membawa apa-apa erti. Beliau meneruskan mengimbas dengan hati yang redha. Akhirnya selang beberapa minit siaplah semua nota diimbas.

Cepat-cepat Azzahra membuka email. Dengan penuh hati-hati, dimuatnaiknya kesemua nota yang diimbas suami tercinta. Kemudian baharulah ditaipnya satu-satu email rakan-rakan yang dahagakan nota. Beliau tersenyum puas sebaik sahaja butang 'send' ditekan.

Keesokan harinya, seusai solat Subuh beliau membuka peti emailnya. Didapati salah seorang rakannya semalam mengemail jawapan kepada semua soalan peperiksaan yang diberi pensyarah. "Allahu Akbar!Ya Allah!saksikanlah bahawa aku menyaksikan KebesaranMu!Aku tidak minta walau sedikit pun untuk sahabatku membalas dengan meminta nota beliau. Lihat!beliau memberi tanpa meminta". Lantas Azzahra menaip ucapan terima kasih dan setinggi penghargaan untuk sahabat yang sudi mengingati beliau. Syukur Ya Allah!

Kini Azzahra sedar bahawa kebenaran kata-kata Allah. Bahawa Allah menghisab amal perbuatan manusia berdasarkan keikhlasan di hati hambaNya. Setiap yang baik ada balasannya, setiap yang buruk juga ada balasannya.

Azzahra mula mencari Allah.

No comments:

Post a Comment