Friday, August 31, 2012

Pergi

Kadangkala kehilangan akan menemukan kita kepada suatu yang lebih mulia dan berharga!” 
Ustaz Pahrol Mohamad Juoi @ genta-rasa.com

Berulang-ulang saya membaca ayat ini. Saya mahu mempositifkan fikiran saya bahawa di sebalik kehilangan itu ada hikmah. Di sebalik gugurnya kandungan kedua saya, tentu Allah mahu beri yang lebih baik. Sebaik ianya berlaku dan doktor sahkan keguguran, saya muhasabah sebanyak-banyaknya demi menutup kesedihan yang melanda. Saya hamil di kala jiwa dan fikiran saya kacau bilau, ditambah berjaga malam demi menyiapkan assignment. Di saat kesibukan itu, saya merintih 'di kala umat mengejar 10 malam terakhir, saya sibuk mengejar dateline!'. Walaupun seringkali saya bermonolog agar kandungan itu tabah mengharung ujian, akhirnya ia tewas juga.

Saya teringat kata-kata doktor "itu tandanya kandungan awak tak sihat, sebab tu ia gugur". Betul. Jika ditakdirkan ia membesar, ia akan menjadi kandungan yang tidak sihat dan jika ia lahir ia akan jadi bayi yang tidak sihat. Sesungguhnya saat itu saya sedar Allah tahu setiap kejadiannya dan sejauhmana hambaNya mampu menghadapi ujianNya. Allah mahu berkata "Kamu tidak mampu menghadapinya nanti!" 

Kami akan sabar menanti, Insya Allah.

No comments:

Post a Comment