Monday, June 28, 2010

Pantang Larang Tok Nenek - Part 2

Sambungan

7) Kalau ada kupu2/rama2 putih masuk rumah, tu tanda ada orang nak masuk meminang

Haha!Yang nih karut-marut yang suka2 saya nak percaya. Dulu2 sebelum kawen dan time tengah gatal nak bercinta suka-suka je kalau haiwan tersebut masuk dalam rumah. Mula la berangan tetiba ada orang datang masuk meminang *blush*. Tunggu punya tunggu takde la pulak orang masuk meminang. Dan saya perasan takde la pulak haiwan tersebut masuk dalam rumah sehari sebelum rombongan husband masuk meminang..again..BUSTED!

8) Kalau mimpi ular, maknanya tak lama lagi nak kawen

Ini adik-beradik dengan yang di atas. Persamaan dengan yang di atas ialah ianya dikaitkan dengan haiwan (pun saya tak paham). Seingat saya sejak saya berumur 4 tahun lagi saya telah bermimpi ular..siap jatuh katil lagi. Masa bujang pun byk kali mimpi ular tapi tak pulak esoknya atau minggu depannya atau bulan depannya saya kawen

9) Orang mengandung tak boleh tengok haiwan

Pertama kali saya dengar mitos nih bila salah seorang ofismate saya melarang saya pergi ke zoo. Masa tuh saya tgh sarat mengandung 8 bulan. Suami saya memang gemarkan haiwan, suka pergi zoo, animal park, suka tgk channel animal planet. Ofismate saya kata tak elok orang mengandung tengok haiwan. Kemudian salah seorang ofismate sy yang sama-sama mengandung pada masa tu menceritakan ibunya sampai melarang dia tgk animal planet. Balik rumah saya sungguh tak puashati dgn stetmen2 tersebut. Habes tuh makan ikan, ayam sume tak boleh la?Kan tuh sume haiwan?Tgk burung terbang pun tak boleh?Semut merayap atas meja makan pun tak boleh tengok?Mengarut kan?

Tapi akhirnya saya akur..tak jadi ke zoo. Tapi bukan sebab mitos nih, sebab saya tak larat, dah sarat. Takut kut2 nanti anak saya saya dapat tiket masuk zoo free seumur hidup sebab lahir dalam zoo.

Yang sebenarnya kita semua dilarang menganiaya haiwan, bukan setakat ibu mengandung sahaja. Ibu2 mengandung pula hendaklah menjauhkan diri daripada haiwan yang boleh mendatangkan penyakit terutamanya penghidap asma sebab sistem imun ibu mengandung adalah lemah. Berkenaan dengan mitos 'kenan', yang itu hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui. Yang pasti, Allah ingin memperlihatkan kekuasaan dan kebesaranNya.


10) Tak boleh gambar bertiga, tak elok

Versi yang lagi horror 'nti yang kt tgh gamba mati dulu'...Astaghfirullahalaziiim..siapa kita yang menentukan bila tarikh mati kita?sapa yang mati dulu? Again, ini berbalik kepada soal akidah. Apa yang tak eloknya gamba bertiga saya sungguh tak pasti. Kalau begitu sebuah keluarga yang terdiri daripada seorang ibu, seorang bapa yang mempunyai seorang sahaja anak selama2nya tak boleh bergamba sekeluarga lah?Kasihaannnnnn...


Setakat ini itu sahaja yang termampu saya fikirkan buat masa ini. Itu belum lagi pantang-larang ibu bersalin. Yang itu mungkin saya akan highlight kan dalam entry yang lain dan mungkin boleh saya relate kan dengan topik kesukaan saya : breastfeeding..InsyaAllah

No comments:

Post a Comment